Szczegóły dokumentu
Powrót do listy dokumentówZAKRES DZIAŁANIA POWIATOWEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W PARCZEWIE
I. DIAGNOZA
- Rozwoju intelektualnego (deficyty, dzieci zdolne)
- Rozwoju emocjonalnego (lęki, nadpobudliwość, autyzm)
- Poziomu umiejętności szkolnych (dojrzałość szkolna, trudności w czytaniu i pisaniu)
- Osobowości (zaburzenia w zachowaniu, agresja, problemy adaptacyjne)
- Rozwoju mowy (wad wymowy oraz wzroku i słuchu)
- Trudności wychowawczych
- Dysfunkcji rozwojowych i różnych niepełnosprawności (autyzm, upośledzenia, zespół Downa, mózgowe porażenie dziecięce).
II. Badania psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne dotyczą:
- dzieci w wieku 0-5 lat oraz 6-letnich
- uczniów szkół podstawowych
- młodzieży szkół ponadpodstawowych
Wymienione badania umożliwiają wykrycie przyczyn ogólnych i specyficznych trudności w nauce oraz zaburzeń rozwojowych i w zachowaniach. Ujawniają też mocne strony dzieci i młodzieży. Celem diagnozy jest dobre ukierunkowanie pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej.
III. TERAPIA
1. Terapia psychologiczna
- Zajęcia terapeutyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym wspomagające rozwój i dla dzieci przejawiających deficyty funkcji psychomotorycznych.
- Terapia dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych (upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, autyzm, niedowidzenie, niedosłyszenie, zaburzenia neurologiczne
i psychiatryczne). - Terapia dzieci i młodzieży z objawami ADHD, zahamowaniem psychoruchowym.
- Terapia dla dzieci moczących się i ich rodzin.
- Terapia dla dzieci z zaburzeniami emocjonalno-społecznymi (fobie szkolne, lęki, zaburzenia nerwicowe, zaburzenia adaptacyjne, zachowania agresywne, nadmierna nieśmiałość, trudności
w nawiązywaniu kontaktów, trudności w dostosowaniu się do obowiązujących reguł). - Wsparcie emocjonalne skierowane do dzieci i młodzieży przeżywających kryzys po stracie osobistej (żałobie), lub związanej z inną sytuacją traumatyczną (np. choroba, rozwód rodziców).
- Trening Myślenia Twórczego dla dzieci zdolnych.
- Indywidualne porady bez badań dla młodzieży.
2. Terapia pedagogiczna
- Terapia pedagogiczna dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym wolniej rozwijających się.
- Praca z uczniem przejawiającym trudności we wczesnym etapie nauki czytania, pisania i liczenia (ryzyko dysleksji rozwojowej).
- Pomoc uczniom ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu (dysleksja, dysortografia, dysgrafia).
- Terapia dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki.
- Trening ortograficzny – grupowa terapia dzieci i młodzieży, u których zdiagnozowano dysortografię.
- Pomoc terapeutyczna skierowana do uczniów mających trudności edukacyjne, które wynikają ze słabszego potencjału intelektualnego (inteligencja niższa niż przeciętna).
3. Terapia logopedyczna
- Opóźniony rozwój mowy.
- Wad wymowy (nieprawidłową artykulacją głosek).
- Zaburzenia rozwoju mowy uwarunkowanymi np. dziecięcym porażeniem mózgowym, zespołem Downa, autyzmem, upośledzeniem umysłowym, z niedokształceniem mowy o typie afazji.
- Uszkodzony narząd słuchu: z jednostronną lub obustronną wadą słuchu (dzieci słabo słyszących
i niesłyszących), korzystających z aparatów słuchowych i implantów ślimakowych. - Wad anatomicznych aparatu mowy np. z rozszczepem wargi i podniebienia.
- Zaburzenia płynności mówienia (dzieci i młodzież jąkająca się).
4. BIOFEEDBACK
Metoda wykorzystywana do ulepszenia funkcji mózgu, przede wszystkim funkcji poznawczych, poprzez zmianę jego czynności bioelektrycznej i stymulacji neuroplastyczności. Pozwala na uzyskanie świadomej kontroli
w zakresie funkcji mózgu, przebiegającej poza naszą świadomością. Celem treningu jest uzyskanie odpowiednich parametrów fal mózgowych. Pacjent uczy się kierować swoją czynnością bioelektryczną tak, że zwiększa występowanie fal pożądanych, a hamuje występowanie fal niepożądanych. Treningi prowadzą stopniowo do większej stabilizacji czynności mózgu i poprawy wzorca EEG, a przez to zapewniają poprawę koncentracji, uwagi, pamięci, snu, twórczości, organizacji własnych poczynań.
Wskazania:
- ADHD, ADD.
- Osłabiona koncentracja uwagi.
- Dysleksja, dysgrafia, dysortografia.
- Inne zaburzenia w uczeniu się, (np. problemy z pamięcią).
- Brak motywacji, apatia.
- Zaburzenia emocjonalne.
- Zaburzenia zachowania.
- Zaburzenia mowy.
- Bezsenność i zaburzenia snu.
5. Integracja sensoryczna
- Indywidualne zajęcia terapeutyczne dla dzieci wolniej rozwijających się wspomagające procesy integracji sensorycznej.
- Terapia dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych (autyzm, mózgowe porażenie dziecięce, upośledzenie umysłowe, niepełnosprawność ruchowa, niedosłuch, niedowidzenie, zaburzenia genetyczne i neurologiczne).
- Terapia dzieci z objawami ADHD, zahamowaniem psychoruchowym, opóźnionym i nieharmonijnym rozwojem psychoruchowym.
- Terapia dzieci z trudnościami szkolnymi: ze specyficznymi problemami w nauce matematyki (dyskalkulia), w czytaniu i pisaniu (dysleksja, dysgrafia, dysortografia).
- Terapia dzieci z obronnością dotykową.
IV. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Wczesne wspomaganie rozwoju ma na celu pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka niepełnosprawnego od urodzenia do podjęcia nauki w szkole.
Celem tej kompleksowej pomocy jest usprawnianie dziecka i przezwyciężanie zaburzeń w jego rozwoju, wspieranie rodziny oraz stwarzanie możliwości funkcjonowania dziecka w grupie rówieśniczej.
Podstawą jest wydanie dziecku opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju po złożeniu przez rodzica wniosku do Zespołu Orzekającego Poradni. Opinię wydaje się na podstawie diagnozy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej przeprowadzonej w Poradni oraz analizy dokumentacji medycznej.
Zakres wczesnego wspomagania rozwoju uzależniony jest od potrzeb rozwojowych dziecka.
W pracy z dzieckiem wykorzystywane są różne specjalistyczne metody i programy.
V. DORADZTWO ZAWODOWE
Pomoc młodzieży w podjęciu decyzji dotyczącej wyboru zawodu i kierunku kształcenia:
- badanie preferencji i zainteresowań zawodowych,
- udzielanie indywidualnych porad na podstawie przeprowadzonych badań
(pomoc w wyborze szkoły ponadpodstawowej, kierunku studiów oraz w podejmowaniu decyzji zawodowych),
- pomoc młodzieży z problemami zdrowotnymi w podjęciu dalszej nauki (wydanie opinii w sprawie ograniczonych możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia).
Udostępnianie informacji o szkołach i zawodach:
- udzielanie informacji o szkołach ponadpodstawowych na terenie naszego województwa i regionu oraz o kryteriach i warunkach przyjęć do tych szkół,
- udzielanie informacji o szkołach wyższych.
Prowadzenie zajęć grupowych w klasach przygotowujących do wyboru szkoły i zawodu:
Spotkania z rodzicami uczniów dotyczące problematyki prawidłowego wyboru kierunku dalszego kształcenia i zawodu.
VI. Konsultacje, porady dla rodziców
- zajęcia aktywizujące do wyboru zawodu mające na celu zachęcanie uczniów do własnej aktywności w kierunku samopoznania i samooceny, przygotowania do wyboru szkoły, zawodu,
- zajęcia z młodzieżą szkół ponadpodstawowych służące określeniu zainteresowań, predyspozycji do wykonywania określonych czynności zawodowych, określenie ścieżek edukacyjno-zawodowych, pogłębianie wiedzy o rynku pracy oraz nabycie przez uczniów podstawowych umiejętności związanych z poruszaniem się po rynku pracy.
- Konsultacje indywidualne dla rodziców z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem,
- Wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicem a dzieckiem, wsparcie w procesie pełnej akceptacji niepełnosprawności dziecka,
- Instruktaż w zakresie działań terapeutyczno – rehabilitacyjnych rodziców małego dziecka prowadzonych w domu,
- Pomoc w przystosowaniu warunków środowiska domowego do potrzeb dziecka niepełnosprawnego;
- Udzielanie wsparcia emocjonalnego w sytuacjach kryzysowych.
- Pomoc w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych
- Spotkania z rodzicami dzieci objętych opieką terapeutyczną na terenie poradni, udzielanie wskazań wynikających z osiągnięć dziecka w toku terapii
- Spotkania indywidualne po diagnozie psychologiczno-pedagogicznej, mające na celu ukazanie przyczyn trudności
- Udzielanie wskazań dotyczących usprawniania zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych oraz słowno-pojęciowych
- Terapia rodzin;
- „Szkoła dla rodziców i wychowawców” – warsztaty umiejętności wychowawczych.
- Inne, zgodnie z zapotrzebowaniem.
VII. Wspomaganie szkół i placówek
Nauczyciele
- Indywidualne porady i konsultacje na terenie Poradni i placówek oświatowych,
- Spotkania dotyczące problematyki edukacji w szkolnictwie masowym dzieci i młodzieży niepełnosprawnych (upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, autyzm, Zespół Downa, niedosłuch).
- Prowadzenie działalności informacyjnej i szkoleniowej na temat funkcjonowania dziecka o zaburzonym rozwoju psychoruchowym,
- Obserwowanie dzieci przejawiających różne dysfunkcje rozwojowe na terenie przedszkola w celu jak najszybszego wyselekcjonowania
i zdiagnozowania występujących nieprawidłowości, - Pomoc nauczycielom w doborze odpowiednich metod pracy, konstruowaniu indywidualnych programów terapeutyczno – edukacyjnych.
- Szkolenia rad pedagogicznych;
- Prelekcje dla rodziców.
Uczniowie
- Zajęcia grupowe dla dzieci z przedszkoli i szkół podstawowych:
- Zajęcia grupowe dla dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych:
- W ramach działań profilaktycznych zgodnie z zaistniałym zapotrzebowaniem Poradnia prowadzi:
- przesiewowe badania mowy, słuchu i wzroku dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym organizowane na terenie Poradni lub placówek oświatowych,
- grupowe zajęcia dla dzieci z zaburzeniami uwagi słuchowej
Dodano do BIP dnia: 2016-01-15 14:51:28