Biuletyn Informacji Publicznej

Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Parczewie

Logo - Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Parczewie

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
Zakres działania
Data utworzenia
2016-01-15
Opis

ZAKRES DZIAŁANIA POWIATOWEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W PARCZEWIE

 

I. DIAGNOZA

  • Rozwoju intelektualnego (deficyty, dzieci zdolne)
  • Rozwoju emocjonalnego (lęki, nadpobudliwość, autyzm)
  • Poziomu umiejętności szkolnych (dojrzałość szkolna, trudności w czytaniu i pisaniu)
  • Osobowości (zaburzenia w zachowaniu, agresja, problemy adaptacyjne)
  • Rozwoju mowy  (wad wymowy oraz wzroku i słuchu)
  • Trudności wychowawczych
  • Dysfunkcji rozwojowych i różnych niepełnosprawności (autyzm, upośledzenia, zespół Downa, mózgowe porażenie dziecięce).

II. Badania psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne dotyczą:

  • dzieci w wieku 0-5 lat oraz 6-letnich
  • uczniów szkół podstawowych
  • młodzieży szkół ponadpodstawowych

Wymienione badania umożliwiają wykrycie przyczyn ogólnych i specyficznych trudności w nauce oraz zaburzeń rozwojowych i w zachowaniach. Ujawniają też mocne strony dzieci i młodzieży. Celem diagnozy jest dobre ukierunkowanie pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej.

 

III. TERAPIA

 1.  Terapia psychologiczna

  • Zajęcia  terapeutyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym wspomagające rozwój i dla dzieci przejawiających deficyty funkcji psychomotorycznych.
  • Terapia  dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych (upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, autyzm, niedowidzenie, niedosłyszenie, zaburzenia neurologiczne
    i psychiatryczne).
  • Terapia  dzieci i młodzieży z objawami ADHD, zahamowaniem psychoruchowym.
  • Terapia  dla dzieci moczących się i ich rodzin.
  • Terapia  dla dzieci z zaburzeniami emocjonalno-społecznymi (fobie szkolne, lęki, zaburzenia nerwicowe, zaburzenia adaptacyjne, zachowania agresywne, nadmierna nieśmiałość, trudności
    w nawiązywaniu kontaktów, trudności w dostosowaniu się do obowiązujących reguł).
  • Wsparcie emocjonalne skierowane do dzieci i młodzieży przeżywających kryzys po stracie osobistej (żałobie), lub związanej z inną sytuacją traumatyczną (np. choroba, rozwód rodziców).
  • Trening Myślenia Twórczego dla dzieci zdolnych.
  • Indywidualne porady bez badań dla młodzieży.

2.   Terapia pedagogiczna

  • Terapia  pedagogiczna dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  • Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym wolniej rozwijających się.
  • Praca z uczniem przejawiającym trudności we wczesnym etapie nauki czytania, pisania i liczenia (ryzyko dysleksji rozwojowej).
  • Pomoc  uczniom ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu (dysleksja, dysortografia, dysgrafia).
  • Terapia  dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki.
  • Trening ortograficzny – grupowa terapia dzieci i młodzieży, u których zdiagnozowano dysortografię.
  • Pomoc terapeutyczna skierowana do uczniów mających trudności edukacyjne, które wynikają ze słabszego potencjału intelektualnego (inteligencja niższa niż przeciętna).

3.      Terapia logopedyczna

  • Opóźniony rozwój mowy.
  • Wad wymowy (nieprawidłową artykulacją głosek).
  • Zaburzenia rozwoju mowy uwarunkowanymi np. dziecięcym porażeniem mózgowym, zespołem Downa, autyzmem, upośledzeniem umysłowym, z niedokształceniem mowy o typie afazji.
  • Uszkodzony narząd słuchu: z jednostronną lub obustronną wadą słuchu (dzieci słabo słyszących
    i niesłyszących), korzystających z aparatów słuchowych i implantów ślimakowych.
  • Wad anatomicznych aparatu mowy np. z rozszczepem wargi i podniebienia.
  • Zaburzenia płynności mówienia (dzieci i młodzież jąkająca się).

4.    BIOFEEDBACK

Metoda wykorzystywana do ulepszenia funkcji mózgu, przede wszystkim funkcji poznawczych, poprzez zmianę jego czynności bioelektrycznej i stymulacji neuroplastyczności. Pozwala na uzyskanie świadomej kontroli
w zakresie funkcji mózgu, przebiegającej poza naszą świadomością. Celem treningu jest uzyskanie odpowiednich parametrów fal mózgowych. Pacjent  uczy się kierować swoją czynnością bioelektryczną tak, że zwiększa występowanie fal pożądanych, a hamuje występowanie fal niepożądanych. Treningi prowadzą stopniowo do większej stabilizacji czynności mózgu i poprawy wzorca EEG, a przez to zapewniają poprawę koncentracji, uwagi, pamięci, snu, twórczości, organizacji własnych poczynań.

Wskazania:

  • ADHD, ADD.
  • Osłabiona koncentracja uwagi.
  • Dysleksja, dysgrafia, dysortografia.
  • Inne zaburzenia w uczeniu się, (np. problemy z pamięcią).
  • Brak motywacji, apatia.
  • Zaburzenia emocjonalne.
  • Zaburzenia zachowania.
  • Zaburzenia mowy.
  • Bezsenność i zaburzenia snu.

5.      Integracja  sensoryczna

  • Indywidualne zajęcia terapeutyczne dla dzieci wolniej rozwijających się wspomagające procesy integracji sensorycznej.
  • Terapia dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych (autyzm, mózgowe porażenie dziecięce, upośledzenie umysłowe, niepełnosprawność ruchowa, niedosłuch, niedowidzenie, zaburzenia genetyczne i neurologiczne).
  • Terapia dzieci z objawami ADHD, zahamowaniem psychoruchowym, opóźnionym i nieharmonijnym rozwojem psychoruchowym.
  • Terapia dzieci z trudnościami szkolnymi: ze specyficznymi problemami w nauce matematyki (dyskalkulia), w czytaniu i pisaniu (dysleksja, dysgrafia, dysortografia).
  • Terapia dzieci z obronnością dotykową.

IV.   Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

 

Wczesne wspomaganie rozwoju ma na celu pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka niepełnosprawnego  od urodzenia do podjęcia nauki w szkole.

Celem tej kompleksowej pomocy jest usprawnianie dziecka i przezwyciężanie zaburzeń w jego rozwoju, wspieranie rodziny oraz stwarzanie możliwości funkcjonowania dziecka w grupie rówieśniczej.

Podstawą jest wydanie dziecku opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju po złożeniu przez rodzica wniosku do Zespołu Orzekającego Poradni. Opinię wydaje się na podstawie diagnozy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej przeprowadzonej w Poradni oraz analizy dokumentacji medycznej.

Zakres wczesnego wspomagania rozwoju uzależniony jest od potrzeb rozwojowych dziecka.

W pracy z dzieckiem wykorzystywane są różne specjalistyczne metody i programy.

 

V.  DORADZTWO ZAWODOWE

Pomoc młodzieży w podjęciu decyzji dotyczącej wyboru zawodu i kierunku kształcenia:

  •  badanie preferencji i zainteresowań zawodowych,
  •  udzielanie indywidualnych porad na podstawie przeprowadzonych badań

(pomoc w wyborze szkoły ponadpodstawowej, kierunku studiów oraz w podejmowaniu decyzji zawodowych),

  •   pomoc młodzieży z problemami zdrowotnymi w podjęciu dalszej nauki (wydanie opinii w sprawie ograniczonych możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia).

Udostępnianie informacji o szkołach i zawodach:

  •  udzielanie informacji o szkołach ponadpodstawowych na terenie naszego województwa i regionu oraz o kryteriach i warunkach przyjęć do tych szkół,
  •  udzielanie informacji o szkołach wyższych.

Prowadzenie zajęć grupowych w klasach przygotowujących do wyboru szkoły i zawodu:

Spotkania z rodzicami uczniów dotyczące problematyki prawidłowego wyboru kierunku dalszego kształcenia i zawodu.

 

VI.   Konsultacje, porady dla rodziców

  • zajęcia aktywizujące do wyboru zawodu  mające na celu zachęcanie uczniów do własnej aktywności w kierunku samopoznania i samooceny, przygotowania do wyboru szkoły, zawodu,
  • zajęcia z młodzieżą szkół ponadpodstawowych służące określeniu zainteresowań, predyspozycji do wykonywania określonych czynności zawodowych, określenie ścieżek edukacyjno-zawodowych, pogłębianie wiedzy o rynku pracy oraz nabycie przez uczniów podstawowych umiejętności związanych z poruszaniem się po rynku pracy.
  • Konsultacje indywidualne dla rodziców z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
    • Udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem,
    • Wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicem a dzieckiem, wsparcie w procesie pełnej akceptacji niepełnosprawności dziecka,
    • Instruktaż w zakresie działań terapeutyczno – rehabilitacyjnych rodziców małego dziecka prowadzonych  w domu,
    • Pomoc w przystosowaniu warunków środowiska domowego do potrzeb dziecka niepełnosprawnego;
    • Udzielanie wsparcia emocjonalnego w sytuacjach kryzysowych.
    • Pomoc w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych
    • Spotkania z rodzicami dzieci objętych opieką terapeutyczną na terenie poradni, udzielanie wskazań wynikających z osiągnięć dziecka w toku terapii
    • Spotkania indywidualne po diagnozie psychologiczno-pedagogicznej, mające na celu ukazanie przyczyn trudności
    • Udzielanie wskazań dotyczących usprawniania zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych oraz słowno-pojęciowych
    • Terapia rodzin;
    • „Szkoła dla rodziców i wychowawców” – warsztaty umiejętności wychowawczych.
    • Inne, zgodnie z zapotrzebowaniem.

VII.    Wspomaganie szkół i placówek

Nauczyciele

  • Indywidualne porady  i konsultacje na terenie Poradni i placówek oświatowych,
  • Spotkania dotyczące problematyki edukacji w szkolnictwie masowym dzieci i młodzieży niepełnosprawnych  (upośledzenie  umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, autyzm, Zespół Downa, niedosłuch).
  • Prowadzenie działalności informacyjnej i szkoleniowej na temat funkcjonowania dziecka o zaburzonym rozwoju psychoruchowym,
  • Obserwowanie dzieci przejawiających różne dysfunkcje rozwojowe na terenie przedszkola w celu jak najszybszego wyselekcjonowania
    i zdiagnozowania występujących nieprawidłowości,
  • Pomoc nauczycielom w doborze odpowiednich metod pracy, konstruowaniu indywidualnych programów terapeutyczno – edukacyjnych. 
  • Szkolenia rad pedagogicznych;
  • Prelekcje dla rodziców.

 

Uczniowie  

  • Zajęcia grupowe dla dzieci z przedszkoli i szkół podstawowych:
  • Zajęcia grupowe dla dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych i  ponadpodstawowych:
  • W ramach działań profilaktycznych zgodnie z zaistniałym zapotrzebowaniem Poradnia prowadzi:
  • przesiewowe badania mowy, słuchu i wzroku dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym organizowane na terenie Poradni lub placówek oświatowych,
  • grupowe zajęcia dla dzieci z zaburzeniami uwagi słuchowej

 

Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Nastaj Renata
Dodano do BIP dnia: 2016-01-15 14:51:28